Binnenkijken bij Aeres Agree met Remy Baeten en Silvie van Aanholt

Binnenkijken bij...

Binnenkijken bij Aeres Agree met Remy Baeten en Silvie van Aanholt

09 september 2024
2406

Aeres Agree is een arbeidsbemiddelingsbureau dat gericht is op banen in de groene sector: food, agribusiness, groen onderwijs en groene ruimte & milieu. Het is een landelijk bureau met regionale aandacht waarvan zes collega’s actief zijn op de vestiging in Den Bosch. Het bureau is ooit ontstaan vanuit een afstudeerproject van studenten en het vierde vorig jaar haar 25-jarig jubileum. Aeres Agree is onderdeel van de Aeres Onderwijsgroep – een groene onderwijsgroep in Nederland die mensen opleidt tot zogenoemde Groene Veranderaars. Wij spraken met de kartrekkers van de locatie in Den Bosch: Senior Consultant Silvie van Aanholt (49) en Senior Recruiter Remy Baeten (38) over het ondernemerschap binnen hun medewerkerschap, de uitdagingen van de markt en hun plek in Jamfabriek.

Aeres Agree (locatie Den Bosch) begon 25 jaar geleden in een klein kantoortje in de binnenstad. Ook hebben zij zich een tijd gevestigd in de HAS Green Academy. Inmiddels is Aeres Agree sinds juni 2021 gehuisvest in Jamfabriek en daar zitten ze helemaal op hun plek. Verderop in het interview kom je erachter waarom dat het geval is. 
 

Met de persoonlijke deur in huis: wat ontbijten jullie?

Silvie: “Ik ontbijt eigenlijk altijd met lactosevrije yoghurt met muesli. Een jaar geleden kwam mijn dochter (21) erachter dat ze zich veel fitter voelde als ze geen melkproducten at. Toen ik dat ook probeerde hielp het bij mij ook. Zodoende.”

Remy: “Ik eet wat er op tafel staat. Ik heb twee dochters van 9 en 11 en we vinden het heel leuk om samen te ontbijten. Dat kan yoghurt zijn, maar ook een boterham of een cracker.”

 

En waar staan jullie ’s ochtends voor op?

Remy: “Ik sta wel eens op om sterren te kijken. Dat doe ik dan vaak echt heel vroeg, rond 4 uur, want dan kun je bijvoorbeeld de maan samen met Saturnus zien. Ik heb afgelopen weekend toevallig een nieuwe telescoop gekocht. Dat sterrenkijken helpt me te beseffen hoe nietig we eigenlijk zijn, en dat heeft echt iets relativerends. Verder vind ik het fijn om de tafel te dekken en koffie te zetten, zodat thuis iedereen de dag lekker kan starten. Maar ik moet zeggen dat ik tijdens dat ontbijt dan ook stiekem al een beetje met mijn hoofd bij het werk zit.”

Silvie: “Ik sta altijd vroeg op om de dag sportend te beginnen. Via een app doe ik dan bijvoorbeeld een pilateslesje. Na het ontbijt spring ik op de fiets naar Utrecht Centraal. Dat fietsen is voor mij ook altijd een relativerend moment. Ik fiets door een hippe nieuwbouwwijk via een van de meest ruige stadsstraten in Utrecht, waar alles door elkaar heen leeft. Dat vind ik heerlijk. In de trein naar Den Bosch ben ik dan vaak al bezig met mailtjes en appjes.”

“Waar starters vijf jaar geleden uit drie banen konden kiezen, zijn dat er inmiddels wel tien. Daardoor zien ze soms door de bomen het bos niet meer en daar helpen we hen bij.”

Remy over de veranderingen in de markt

Over jullie werk: merken jullie iets van het groeiende personeelstekort?

Silvie: “Ons werk zit vooral in de bemiddeling in specialistische rollen in de agri- en foodsector, dus dat is nogal een niche. De hoeveelheid mensen die daarin afstuderen is nooit groot geweest, dus voor ons is de arbeidsmarkt altijd al krap geweest.”

Remy: “Al zie je wel dat het ook in deze sector nog moeilijker wordt. Onze grootste doelgroep zijn de mensen met nul tot vijf jaar werkervaring. Dus de hoofdmoot komt net van school. Waar die starters vijf jaar geleden uit drie banen konden kiezen, zijn dat er inmiddels wel tien. Daardoor zien ze soms door de bomen het bos niet meer en daar helpen we hen bij.”

 

Is dat begeleiden van die mensen naar de arbeidsmarkt jullie onderscheidend vermogen?

Silvie: “Zeker. Morgen geven we een training aan vierdejaars voedingsmiddelentechnologen van de HAS Green Academy. Die gaan op de Food Experience hun project presenteren, en wij gaan ze helpen hoe ze zich dan ook meteen kunnen profileren bij die potentiële toekomstige werkgevers.”

Remy: “Dat doen we al sinds jaar en dag. Hoe presenteer je naast je product ook jezelf? Wat is personal branding? Dat zijn dingen die je niet altijd leert op school, dus wij helpen ze bij het vinden van antwoorden op die vragen.”

 

Zien jullie jezelf als ondernemers?

Silvie: “Het leggen van verbindingen vraagt continu om actie. Je bent voortdurend bezig met het actief aanspreken van onze doelgroep. We blijven daarom ook trainingen volgen om onszelf te verbeteren en telkens weer nieuwe manieren te vinden. Dat voelt echt wel als ondernemen ja.”

Remy: “Ja, wij zitten hier in Jamfabriek met onze collega’s. Onze directeur werkt in Dronten en die zien we één keer in de twee weken. We hebben veel autonomie en moeten wel ondernemen, anders staat het stil. Vanuit de vestiging in Den Bosch krijgen we veel ruimte en vrijheid om ons werk zo in te richten dat het goed aansluit op de behoefte van de regionale markt. Wat dat betreft zijn we gewoon ondernemers binnen deze vestiging.”

Silvie: “We hebben laatst ook de doelen van het jaar besproken. Daarvan is toch wel 80% onze eigen inbreng. Omdat wij dagelijks in deze regio actief zijn, kunnen wij zelf het beste de vertaalslag maken.”

“Als wij een verbinding leggen tussen een bedrijf en een persoon, die echt een match blijken, dan is dat een heel mooi succes.”

Remy over wat succes onder andere betekent

Wat betekent succes voor jullie?

Remy: “Als wij een verbinding leggen tussen een bedrijf en een persoon, die echt een match blijken, dan is dat een heel mooi succes.”

Silvie: “Dat hebben we ook voor een aantal bedrijven in Jamfabriek gedaan, bij Frio Food bijvoorbeeld en bij Cefetra Dairy. En we hebben ook de eerste medewerker van Food Insights mogen werven. Omdat je die mensen ook blijft zien, is dat extra leuk.”

Remy: “Ja, diegene die bij Food Insights is gaan werken kende Silvie al uit haar netwerk. We merken dus ook echt dat mensen terug blijven komen bij ons met de vraag of we ze nog een keer kunnen helpen met de zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Dat is een teken van vertrouwen, dat we het goed doen, en dat is ook een mooie vorm van succes.”

En hebben jullie tegenslagen gekend?

Silvie: “Het gebeurt natuurlijk weleens dat een kandidaat niet kiest voor de match die wij voor ogen hadden. Als we er veel energie in hebben zitten en er samen met de werkgever een goed gevoel bij hadden, maar het gaat niet door, dan is dat wel even een tegenslag natuurlijk.”

Remy: “Ja, we zijn natuurlijk blij dat deze kandidaat een passende baan heeft gevonden, maar we proberen natuurlijk ook het bedrijf te helpen. Als dat dan niet lukt is dat vervelend, maar dat hoort er wel bij. Daar moet je een beetje tegen kunnen.”

Silvie: “Inderdaad, het is wel echt part of the job.”

Even over jullie locatie: hoe is Den Bosch als stad voor jullie?

Silvie: “De stad is goed bereikbaar, dat is fijn. Als je kijkt naar de kaart van Nederland, dan zie je dat in de regio Den Bosch en regio Arnhem veel mensen met een groen profiel zitten, wat voor ons goed is natuurlijk.”

Remy: “Wij richten ons op hbo en universitair geschoolde mensen. Met ons kantoor in Den Bosch zitten we midden in de AgriFood Capital, topregio in de hele agrifood sector. De bedrijven in ons netwerk zijn daardoor aantrekkelijk voor onze kandidaten.”

Silvie: “En de connectie met HAS Green Academy is heel belangrijk. Door middel van trainingen en workshops zijn we daar zichtbaar, dat is mooi. Verder sponsoren we de studentenvereniging bijvoorbeeld ook, dus daar leggen we al echt de verbinding.”

“Een samenwerking die aan de lunchtafel ontstaat, dat is goud.”

Silvie over de voordelen van de community in Jamfabriek
2407

En wat vinden jullie van Jamfabriek als werklocatie en community?

Silvie: “Heel fijn. Het contact met de andere ondernemers is goed. Zo zijn we aan de lunchtafel met Trabotyx in gesprek geraakt. Zij gingen opschalen en hadden daar werkstudenten voor nodig en die hebben we afgelopen zomer voor hen geworven. Dat is niet per se onze corebusiness, maar we hebben ze er heel graag bij geholpen. Een samenwerking die aan de lunchtafel ontstaat, dat is goud.”

Remy: “Ik ben ook heel positief. Zo vind ik de events heel leuk. Daar krijg je de kans om elkaar in een hele andere setting te leren kennen. Maar ook bijvoorbeeld zo’n fitnessruimte voor de werknemers is echt een toegevoegde waarde. Zeker als kleiner bedrijf zou het niet mogelijk zijn van zo’n faciliteit gebruik te maken als je ergens alleen gevestigd zit.”

Silvie: “En om weer terug te komen op die werknemer die bij Food Insights is gestart. Dat was de eerste werknemer van dat bedrijf. Het feit dat zij gevestigd zijn in Jamfabriek was voor deze werknemer een belangrijk aspect. Ze werkt zo namelijk bij een kleine startup, maar is toch onderdeel van een grotere community en heeft dagelijks contact met vakgenoten.”

“Weet wat je wil, maar weet vooral ook hoe je dat over moet brengen. Niemand kan in jouw hoofd kijken.”

de gouden tip van Silvie voor iedereen die de arbeidsmarkt gaat betreden

Wat is jullie gouden tip aan de nieuwe generatie die de arbeidsmarkt gaan betreden?

Silvie: “Weet wat je wil, maar weet vooral ook hoe je dat over moet brengen. Niemand kan in jouw hoofd kijken.”

Remy: “Precies, bedenk je daarbij tegenover wie je zit wanneer je iets over wil brengen. Dit geldt natuurlijk ook voor ondernemers. Het is belangrijk dat je jezelf als ondernemer kunt verplaatsen in de nieuwe generatie en hun behoeften.”

meer weten over Aeres Agree?

Dank voor het invullen

Je bent bijna ingeschreven voor onze nieuwsbrief. Er is een bevestiging via e-mail naar je onderweg.