Binnenkijken bij...
Binnenkijken bij Brew Monkey van ondernemer Sander de Jong
“We zijn meer dan alleen een webshop met bierbrouwpakketten. We bouwen echt een merk en bieden een beleving.”
Sander de Jong is gelukkig getrouwd en woont met zijn vrouw en drie dochters van 11, 9 en 7 in Den Bosch. Hij werkte meer dan vijftien jaar bij uiteenlopende bedrijven in de levensmiddelenindustrie. Het laatste bedrijf waar hij voor werkte was PepsiCo, waar hij besefte dat hij toe was aan iets anders. Hij ging actief op zoek naar wat hij wilde en stuitte tijdens zijn zoektocht naar een boek over zelfontwikkeling bij toeval op het boek ‘Zelf bier brouwen’. Dat wakkerde iets in hem aan. Thuis zocht hij via Google verder en kocht vervolgens via een webshop een startpakketje om zelf thuis bier te brouwen. Dat pakketje bestond uit een witte doos, een witte emmer en een uitgeprinte handleiding – zonder merk, zonder huisstijl, zonder beleving. Dat kon beter, vond hij, en zo is hij op zijn zolderkamer in de avonduren begonnen met het ontwikkelen van Brew Monkey. In juni 2018 ging de website live. Een week voor Kerst in datzelfde jaar keek hij op zijn telefoon en zag hij dat er nog tachtig bestellingen openstonden die voor Kerst geleverd moest worden. Dat was zijn besefmoment: hier zit brood in. Tijdens de Kerstvakantie dacht hij er nog goed over na, waarna hij in januari besloot om zijn werk geleidelijk aan af te bouwen, om zich per 1 juli fulltime op Brew Monkey te storten. Datzelfde jaar verhuisde hij van zijn zolder naar de Jamfabriek, waar hij vandaag de dag samen met zijn vier medewerkers verschillende internationale markten bedient met hun brouwpakketten.
Is het bierbrouwpakket nog steeds de basis?
“Ja, zeker. Al zijn we wel meer dan alleen een webshop met bierbrouwpakketten. We bouwen echt een merk en bieden een beleving. Met Brew Monkey kun je op een hele leuke manier zelf thuis in je keuken bier brouwen. We zijn begonnen met een eigen webshop in Nederland en hebben ook heel veel via Bol.com verkocht. Zeker ook tijdens corona. Dat was natuurlijk koren op onze molen. De horeca ging dicht, dus werd het voor mensen nog leuker om zelf thuis bier te brouwen. Vervolgens hebben we ook de stap genomen om Brewmonkey.de te lanceren en om via Amazon te gaan verkopen in Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Van die landen is in het afgelopen jaar vooral Italië heel hard gegroeid. We zijn echt een merk aan het bouwen over verschillende kanalen heen.”
“We kijken ook wel naar andere dranken om thuis te maken, zoals wijn of whisky, maar eigenlijk is het uitbouwen van dat ene ding waar we goed in zijn makkelijker en effectiever.”
En waar zie je Brew Monkey over drie jaar, nog steeds bij het bier brouwen of breder?
“Het bier brouwen blijft zeker de core. We kijken ook wel naar andere dranken die je thuis zou thuis kunnen maken, zoals wijn of whisky, maar eigenlijk is het uitbouwen van dat ene ding waar we goed in zijn makkelijker en effectiever. Bovendien valt er nog veel te leren als je kijkt naar wat we al doen. Bijvoorbeeld in de samenwerking met sociale werkplaatsen, het regelen van het transport en het samenwerken met Amazon. Oftewel: focus houden op wat Brew Monkey nu doet en de organisatie nog sterker maken, dat is nu wel echt het belangrijkste. Daarin kunnen we nog veel optimaliseren.”
Waar zitten die optimalisaties vooral in?
“Vooral in de communicatie. We hebben drie jaar geleden al de omslag gemaakt van een Nederlandse handleiding naar een internationale handleiding. Het fysieke boekje wat in het pakket zit is in de talen Nederlands, Engels, Duits en Frans. Op de website hebben we downloadbare handleidingen in Italiaans, Spaans, Pools en Zweeds, omdat Amazon daar ook actief is. Verschil aanbrengen in communicatie is belangrijk. Dat verschil is goed merkbaar als je kijkt naar Nederland en Vlaanderen. Hier spreken we feitelijk dezelfde taal, maar onder andere door de cultuur is de manier van communiceren heel anders. Laat staan als je naar Frankrijk, Duitsland of Italië gaat.”
Is er qua aanbod en afname geen verschil tussen de landen?
“Zeker wel! We bieden zes verschillende bieren en daarin merken we regionale verschillen op. Zo wordt het blonde bier met name goed in Duitsland verkocht als ‘Helles’ en wordt de tripel heel goed in België verkocht. Dus je ziet wel verschillen tussen de landen, maar eigenlijk willen we wel meer naar een beperkt aantal kernproducten. Van de 60 producten die we verkopen willen we naar een top 10 toe die we nog sterker gaan laden in Europa. Dat maakt het ook veel makkelijker om zaken te doen met bijvoorbeeld Amazon.”
En wat zijn momenteel je belangrijkste uitdagingen?
“Die zitten nu heel erg in het managen van het team. Voor mij is managen een combinatie van loslaten en ervoor zorgen dat de mensen binnen Brew Monkey zich de ambities van het bedrijf eigen maken. Dat iedere medewerker zijn verantwoordelijkheden kent en het gewoon gaat doen. Dat ik daar niet dagelijks bij betrokken hoef te blijven, is het uiteindelijke doel. En als je kijkt naar de volgende stappen in de markt, dan denk ik dat we de stap moeten zetten naar de UK als volgend land om actief te worden. Dat vergt wel veel onderzoek, ook met betrekking tot de wetgeving sinds de Brexit natuurlijk. Daarna wellicht naar Amerika, maar dat zou met lokale samenwerkingen moeten en dus op een hele andere manier, maar er is nog genoeg mogelijk.”
Even naar jou persoonlijk: wat ontbijt je?
“Twee geroosterde boterhammen. Eén met kaas en één met sandwich spread. Die eet ik het liefst op mijn gemak, zittend aan de keukentafel, maar in de praktijk eet ik die meestal staand terwijl ik de broodtrommeltjes maak voor de kinderen.”
Waar sta je ’s ochtends voor op?
“Uiteindelijk om te zorgen dat de basis goed is, dat is mijn gezin. Samen in harmonie ontbijten doen we graag, al lukt dat lang niet altijd in de ochtendspits. Maar het gezin een mooie start van de dag bezorgen is altijd het streven. Vervolgens probeer ik, ook al heb ik de avond ervoor ergens mee gezeten, in de ochtend met een frisse blik naar kantoor te gaan.”
“Toen ik net begon vroegen toenmalige collega’s wat ik in hemelsnaam ging doen. Vandaag de dag spreken diezelfde mensen hun bewondering uit over dat het zo goed gaat. Dat is mooi.”
Hoe kijk jij naar succes?
“Ik vind succes de beloning voor hard werken. Verder geloof ik erin dat je pas succes kunt behalen als je ergens rotsvast in vertrouwt en dat je je niet te veel door anderen laat sturen. Uiteindelijk moet je dus in jezelf geloven en er vol voor gaan. Dat heb ik ook deels wel geleerd uit boeken, bijvoorbeeld Think and grow rich van Napoleon Hill. Als je dat boek leest – dat niet te maken heeft met groeien in geld, maar wel in succes en zelfontwikkeling – dan kom je erachter dat je bepaalde dingen kunt doen om dat succes te behalen. Vertrouwen hebben in je plan, de juiste mensen om je heen verzamelen, maar ook ergens voor gaan voordat je er klaar voor bent. Gewoon doen. Loop ergens tegenaan en los het op, in plaats van niks doen en alleen maar kijken naar de beren op de weg. Het is helemaal niet erg om te vallen en fouten te maken, daar leer je van en dat is ook succes. Toen ik net begon vroegen toenmalige collega’s wat ik in hemelsnaam ging doen. Vandaag de dag spreken diezelfde mensen hun bewondering uit over dat het zo goed gaat. Dat is mooi.”
Zijn er tegenslagen die je zijn bijgebleven?
“We zijn op een bepaald moment gestart met verkopen via Amazon in Duitsland, zonder dat we een Duits btw-nummer hadden. We hadden veel geïnvesteerd in marketing om een bepaalde positie te bereiken en van de ene op de andere dag werden onze producten weggehaald, omdat we geen btw-nummer hadden. Vervolgens vraag je een btw-nummer aan en voordat je dat hebt en je weer online kunt, staat alles weer op nul. Dat was wel even een les. Nu hebben we overal in Europa een btw-nummer, nog voordat we een markt betreden.”
Dus dat was een les die je leerde naar aanleiding van ‘gewoon doen’?
“Inderdaad, dan loop je zulke risico’s. Je zou kunnen denken, dat moet je niet doen, maar uiteindelijk hebben we er gewoon van geleerd. Ik denk dat dat bij ondernemen hoort.”
Je vertelde dat je met nog een bedrijf bezig bent, klopt dat?
“Ja, dat nieuwe bedrijf heet Stampz en is ook de reden dat ik bij Brew Monkey iets meer vanaf de achtergrond wil acteren. Stampz is gestart vanuit een idee van mijn compagnon Menno Stuyts en draait om de loyaliteit naar influencers. Zegeltjes sparen bij de Albert Heijn kennen we allemaal, maar loyaliteit op social media bestaat nog niet. Het idee: influencers kunnen in onze shop hun eigen pagina aanmaken door hun favoriete producten te selecteren uit ons uitgebreide assortiment. Ze kunnen deze pagina delen op hun eigen social media en commissie verdienen over iedere verkoop. Maar we gaan veel verder. Door het dagelijks delen van unieke codes op social media kunnen influencers groeien in loyaliteit en engagement, aangezien volgers terugkomen om deze codes te sparen voor korting in onze shop of om iets te winnen. We hebben hiervoor een app gebouwd waar de codes als zegels – vandaar de naam Stampz – gespaard kunnen worden en nieuwe campagnes van influencers gedeeld worden. En dat zorgt weer voor extra bereik van de influencer. Het is dus eigenlijk een triple-win. Influencers kunnen op een eenvoudige manier geld verdienen en groeien op social media, merken worden onder de aandacht gebracht door influencers en krijgen hierdoor meer bereik op social media en volgers – die vaak toch al kijken naar de content – worden beloond voor terugkerend gedrag en meer interactie met de influencer.”
Interessant! Hoe staat het ervoor?
“We zijn nu goed een jaar bezig met ontwikkelen. De app is helemaal klaar en is ook al getest bij verschillende collega-bedrijven hier in de Jamfabriek. De website is nooit af natuurlijk, maar de shop is nu gevuld met een kleine 2500 producten speciaal geselecteerd als potentiële favoriete producten van influencers.”
Even over de Jamfabriek, wat is voor jou de meerwaarde van de community?
“Dat begint met goede huisvesting. Die basis is goed. Wat ik verder belangrijk vind, is dat je samen dingen kan doen. Momenteel wordt het meeste geïnitieerd vanuit de BIM, maar zijn er vrij weinig ondernemers die zelf dat initiatief nemen om er een feestje van te maken. Dat doe ik zelf ook nog te weinig en mag best wat meer. De BIM doet er alles aan om er iets moois van te maken, maar uiteindelijk moet het toch ook echt vanuit de ondernemers komen.”
Heb je tips voor de community?
“Misschien is het een idee om eens het animo voor bepaalde evenementen te peilen. Als er voor bepaalde evenementen geen animo blijkt, dan is het zonde om er energie in te steken. En andersom natuurlijk: iets organiseren waar animo voor is, loont dan ook echt de moeite.”
Sanders gouden tip aan de volgende generatie ondernemers“Als je een goed idee hebt, begin gewoon. Natuurlijk met je gezonde verstand, maar ga ervoor. Fouten maken doe je toch wel!”
En wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?
“Uiteindelijk gaat het om het buikgevoel. Ook bij de start. Dat gevoel moet goed zijn. Als je een goed idee hebt, begin gewoon. Natuurlijk met je gezonde verstand, maar ga ervoor. Fouten maken doe je toch wel!”