Linda van Breemen (39) is echtgenoot, moeder van twee en sinds vijf jaar ook onderneemster. Vijf jaar geleden richtte ze Dutch Tea Meastro op met als doel: de Nederlandse theemarkt opschudden met een nieuw theeconcept. Thee moest de aandacht krijgen die het verdiende. Wij spraken met Linda over het ondernemen, het moederschap, de combinatie van die twee en nog veel meer. De missie van Dutch Tea Maestro luidt: thee – zowel in de horeca als thuis – de liefde, aandacht en de faam geven die het verdient. Dat doen ze door middel van het ontwikkelen van de fijnste theeblends van de hoogste kwaliteit en met uiteenlopende, bijzondere theepakketten. Een uniek concept van Dutch Tea Maestro is het Blend It Yourself pakket. Dat is een theepakket met daarin één basisthee inclusief vier verschillende smaken waarmee je dan thuis of in de horeca je eigen thee blend kan maken én dus gemakkelijk kunt variëren.
Binnenkijken bij...
Binnenkijken bij Dutch Tea Maestro van onderneemster Linda van Breemen
“Thee is op heel veel plekken een ondergeschoven kindje, terwijl het wel ontzettend veel wordt gedronken.”
Over Dutch Tea Maestro: hoe ben je tot het idee van dit concept gekomen?
“Dat idee is ontstaan door een combinatie van meerdere dingen. Allereerst is thee natuurlijk een heel mooi product waar je qua smaak veel mee kunt. Daarnaast is thee vaak een ondergeschoven kindje, ook al wordt het wel ontzettend veel gedronken. Als je kijkt naar de horeca, kun je vaak allerlei soorten koffie bestellen, maar is het qua thee heel vaak nog alleen het simpele theezakje. Hierin zagen we nog veel ruimte voor verbetering en ontwikkeling, dus zijn we daar verder in gaan denken. Toen ben ik uiteindelijk met Karlijn Dapper in contact gekomen, één van Nederlands meest gerenommeerde thee experts, en dat was wel een beetje het startschot. Samen met haar ontwikkelen we alle blends en tot op de dag van vandaag is die samenwerking nog steeds heel fijn.”
Welke noemenswaardige samenwerkingen hebben jullie met Dutch Tea Maestro?
“We zijn natuurlijk vanuit een mooie samenwerking met Karlijn begonnen, waarmee we onze unieke thee blends ontwikkelen. Daarna zijn we in de loop der jaren veel mooie samenwerkingen gestart. Vanzelfsprekend zijn dat de winkeliers en horecazaken waar we leveren, maar daarnaast zijn we ook met diverse andere partijen een samenwerking gestart. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met Happibox.nl mooie, gepersonaliseerde theeboxen samengesteld, en bieden we onze theepakketten aan via Pluimen.nl, Hallmark en Verwenboxen.nl. Recent zijn we een hele toffe samenwerking gestart met Cadeauconcepten/Giftcards. Daar zijn we nu een aantal producten mee aan het ontwikkelen. Verder hechten we veel waarde aan de samenwerking met onze (hoofd)leveranciers enerzijds en anderzijds dragen we graag ons steentje bij door samenwerkingen met bijvoorbeeld Cello en onze donaties aan Make a Wish Nederland. Samenwerken is zo’n beetje de basis voor alles kun je wel stellen. We hebben ook een samenwerking binnen de Jamfabriek.”
Oh ja, de samenwerking met City Gin, een andere onderneming in de Jamfabriek, vertel?
“Met City Gin hebben we een hele leuke samenwerking waarbij wij onze kennis met betrekking tot thee samen hebben laten komen met hun kennis van gin en het vermarkten van producten. Het voordeel hierbij was dat zowel thee als gin met veelal vanuit droge specerijen wordt samengesteld, waardoor de twee werelden stiekem best veel overlap hebben. Hierdoor hebben we hele mooie producten kunnen maken.”
Dan wat persoonlijker: heb jij iets specifieks waar je ’s ochtends voor opstaat?
Lachend: “Ik ben totaal geen ochtendmens, voor 8 uur doe ik eigenlijk gewoon niet mee. Ik ben eerder een avondmens en ben ’s avonds niet naar bed te krijgen, wat soms dan een probleem vormt voor de ochtend.”
Werk je dan ’s avonds vaak ook nog?
“Ja met enige regelmaat komt dat wel voor ja.”
Om daarop in te haken, hoe ziet de balans er bij jullie uit qua werk en privé?
“Dat is grappig; als ik naar de mannelijke ondernemers kijk hier in de Jamfabriek, dan lijkt het dat de meesten tien uur per dag, vijf of meer dagen in de week werken. Als moeder van twee kinderen en als echtgenote van een man met een eigen carrière bij een groot bedrijf, heb ik de keuze gemaakt om dat niet te doen. Aangezien we wel willen blijven groeien met Dutch Tea Maestro kan dat wel uitdagend zijn.”
Wat is tot nu toe jouw grootste succes geweest?
“Ik denk de stap om te gaan ondernemen. Mensen die mij kennen, zouden mij waarschijnlijk omschrijven als terughoudend en bescheiden, dus ik denk dat de stap om het echt te gaan doen überhaupt een groot succes was. Daarna volgden natuurlijk meerdere successen zoals de samenwerkingen met o.a. Greetz en Hallmark, de verkoop van onze theepakketten bij diverse winkels in binnen- & buitenland, de eerste horecazaak die met onze thee ging werken, de mooie samenwerkingen die volgden met bijvoorbeeld een Happibox en Cadeauconcepten/Giftcards, maar ook mooie losse opdrachten die we hebben mogen verzorgen, zoals het verzorgen van theepakketten voor de première van de film After Yang. Maar dat soort mijlpalen waren er allemaal niet geweest zonder die eerste stap om daadwerkelijk te beginnen.”
“Met deze onderneming, waarmee ik mijn eigen tijd kan indelen, goed naar mijn lichaam kan luisteren én ik er voor mijn gezin kan zijn; dat is voor mij echt de mooiste vorm van succes.”
Zit er een bepaalde betekenis achter succes voor jou?
“Voor de aanleiding daarvoor moet ik denk ik naar een mindere periode in mijn leven. Ik heb jaren geleden een auto-ongeluk gehad, waarvan ik voor een lange tijd drie dagen per week moest revalideren. Ik werkte toen bij een bedrijf, maar het lukte me na dat ongeluk simpelweg niet meer om vijf dagen per week naar kantoor te gaan. Uiteindelijk ben ik daar weg gegaan en opnieuw een revalidatietraject ingegaan, waarin me duidelijk werd dat ik mijn leven écht anders in moest gaan richten als ik pijnvrij wilde leven. Toen kwam ik tot de realisatie dat voor mezelf beginnen bij kon dragen aan de oplossing. Dan kan ik mijn eigen tijd indelen, naar een klant toe wanneer ik wil, achter de computer werken zolang ik wil, dan kan ik midden op de dag even gaan liggen als ik wil. Door de vrijheid die ik daarmee heb kan ik veel beter luisteren naar mijn lichaam, waardoor ik nu bijna nooit meer last heb van pijnen. Met deze onderneming, waarmee ik iets moois doe, waarmee ik mijn eigen geld verdien en waarmee ik mijn eigen tijd kan indelen waardoor ik goed naar mijn lichaam kan luisteren én ik er voor mijn gezin kan zijn; dat is voor mij echt de mooiste vorm van succes.”
Dus dat succes is deels voortgekomen uit een grote tegenslag?
“Ja, exact. Waar de ene deur sluit, gaat er een andere deur open, is een spreekwoord wat hier wel echt van kracht is. Begrijp me goed, ik ben écht niet blij dat ik dat ongeluk heb gehad, want het heeft veel verdriet en pijn met zich meegebracht, maar het heeft wel voor een flinke verandering gezorgd in mijn leven. En die verandering, daar ben ik eigenlijk wel heel dankbaar voor.”
Is er nog een tegenslag geweest als ondernemer die je echt is bij gebleven?
“Eén klant is me wel bijgebleven, in de negatieve zin. Die klant was verschrikkelijk. Die wilde niet betalen en dat kostte uiteindelijk heel veel gedoe en energie. Daar heb ik uiteindelijk wel echt van geleerd. Zo vertrouwde ik die klant al niet echt toen ik bij hen in de winkel stond, dus heb ik achteraf kunnen concluderen dat ik beter op mijn gevoel moet vertrouwen. Daarnaast werd het voor mij gewoon de norm om alles vast te leggen op papier, zoals het werken met orderbevestigingen. Dat werkt voor iedereen fijn en voorkomt eventueel gezeur achteraf.”
Wie of wat inspireert jou?
“Mijn doel van kinds af aan is het uitbaten van een hotel, het liefst in het buitenland. Een paar weken geleden had ik een gesprek met een onderneemster die een oud pand aan het ombouwen was tot een Bed & Breakfast. Toen ik daar op die bouwplaats rondliep en zij me al die plannen liet zien werd ik wel echt weer geïnspireerd om die meisjesdroom op te gaan pakken!”
Over de community, hoe ben je eigenlijk bij de Jamfabriek terechtgekomen?
“Toen ik vijf jaar geleden begon, ging ik op zoek naar een eigen plekje. Toen vond ik hier op de derde verdieping vóór de verbouwing een mooie kleine ruimte. Het zag er leuk uit en we paste natuurlijk ook goed tussen andere foodondernemers, dus zijn we ervoor gegaan.”
Heeft de community een bepaalde meerwaarde voor jou?
“Ja, ik heb al wel wat aan mijn mede-ondernemers gehad moet ik zeggen. Zo heeft Brew Monkey me laten kennismaken met de LvB [Red: Logistiek via Bol] van Bol.com, waar ik veel aan heb gehad. En de samenwerking met Eve van City Gin natuurlijk. Maar ik denk dat er nog veel meer mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld op het gebied van inkoopvoordelen en pakketverzendingen als we dat met meer partijen hier samen zouden regelen.”
Linda’s gouden tip aan nieuwe generatie ondernemers“DOEN!”
De laatste vraag: wat is jouw gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?
“DOEN!”