René Bink richtte in de afgelopen jaren verschillende bedrijven op. Als een rode draad door al die bedrijven loopt de zoektocht naar antwoord op de vraag: ‘Hoe krijg je goede voeding op een aantrekkelijke en duurzame manier bij mensen terecht?’ Wij vroegen deze entrepreneur in good food alles over de oprichting van Healthy Fridge, zijn tegenslagen en successen als ondernemer, wat hij zelf ontbijt, waar hij over vijf jaar denkt te staan en meer.
Binnenkijken bij...
Binnenkijken bij ondernemer René Bink van Healthy Fridge
René Bink (52) heeft zo’n tien jaar met veel plezier bij Unilever gewerkt in functies binnen marketing, sales en productontwikkeling, voordat hij voor zichzelf begon. Hij vond werken voor zo’n multinational uitdagend, maar de wens om zelf te ondernemen overwon. Hij vindt de food-sector een heel mooi speelveld, omdat de sector er echt toe doet en er altijd toe zal blijven doen. Hoe creëer je iets dat mensen willen kopen? Hoe zorg je dat mensen terug blijven komen? Hoe maak je een concept relevant en houdbaar, zowel qua business als op het letterlijke gebied van goede voeding? Dat zijn vragen
waar hij zich graag over buigt. Het eerste bedrijf dat hij oprichtte heette Streekselecties, een bedrijf dat goede boeren, bakkers en slagers zoekt en die retailwaardig maakt. Het merk Gijs is daar een product van. Daarna is hij hetzelfde gaan doen in e-commerce en richtte hij samen met een aantal anderen het nog steeds erg succesvolle Crisp op. Niet alles wat hij aanraakte veranderde in goud, want hij richtte tussendoor ook een bedrijf op die uiteindelijk niet succesvol was. Het laatste bedrijf dat hij oprichtte, Healthy Fridge, is dat wel.
“Het is nu vijf jaar geleden dat we voor het eerst met een paar schetsen van een concept en een idee in ons hoofd naar de eerste klanten gingen.”
Wat is de aanleiding geweest voor het idee van Healthy Fridge?
“Ik heb me eigenlijk altijd verbaasd over hoe moeilijk het is om gezond te kunnen eten en hoe makkelijk het is om ongezond te eten. Als ik bijvoorbeeld van kantoor naar huis liep, kwam ik wel talloze eettentjes tegen met eten dat of heel vet of heel zout of heel zoet was, of meerdere van die tegelijk. Eten waar je, als je een beetje honger hebt, niet vanaf kunt blijven. De verkeerde keuze is veel te makkelijk. Toen kwam ik in Amerika een bedrijf tegen dat slimme koelkasten bouwde met mooie, verse producten die ze op hele drukke plekken neerzetten. Dat inspireerde me enorm, want daarmee maakten ze het heel makkelijk om gezond te eten. Bovendien was het eten door de korte keten en de technologische mogelijkheden van vandaag de dag extreem vers en dus heel lekker. Het inspireerde me dusdanig dat ik deze werkwijze thuis zelf wilde gaan onderzoeken, wat er uiteindelijk toe leidde dat ik samen met oude vriend Richard Vollebregt Healthy Fridge oprichtte: dé vending automaat met verse, gezonde en lekkere producten. Het is nu vijf jaar geleden dat we voor het eerst met een paar schetsen van een concept en een idee in ons hoofd naar de eerste klanten gingen om erachter te komen wat zij nodig hebben om ‘ja’ te zeggen tegen dat concept.”
Dus je bent eigenlijk zonder product, maar gewoon met een idee naar je eerste klanten gegaan?
“Ja precies. Met een schets en een idee. Om erachter te komen wat klanten zoeken. Om antwoord te vinden op de vraag: wat moeten wij doen om die Healthy Fridge bij bedrijven neer te mogen zetten. Natuurlijk met het nodige vooronderzoek en de wetenschap dat iets in het buitenland al werkte, maar toch.”
Wat is jullie focus precies qua maaltijden?
“Dat hangt af van de behoefte van de klant. Daar kunnen we de Healthy Fridge volledig op aanpassen. Er zijn plekken waar het aanbod volledig om de lunch draait, waar we een aanvulling of vervanging zijn op de cateraar. Op andere plekken wordt de Healthy Fridge meer gebruikt in de ochtend of juist in de nacht, als er verder geen cateraar is. Maar ook belangrijk: in een fabriek zoeken klanten iets anders dan op kantoor. In een ziekenhuis weer iets anders dan op een school. Wij passen ons aanbod aan op die wensen. We focussen daarbij altijd op gezonde, lekkere en verse voeding.”
“Een partij als ASML bijvoorbeeld, staat erom bekend dat ze goed voor haar mensen wil zorgen, dus die weet ons wel te vinden.”
En op welke doelgroepen hebben jullie focus?
“Nou, omdat onze focus op het gezonde ligt, vinden ziekenhuizen ons bijvoorbeeld heel interessant. Maar ook werkgevers die actief bezig zijn met de vitaliteit van hun medewerkers staan er vaak wel voor open. Een partij als ASML bijvoorbeeld, staat erom bekend dat ze goed voor haar mensen wil zorgen, dus die weet ons wel te vinden. Echter, voor ons concept op openbare plekken liggen er commerciële uitdagingen. We moeten dan nadenken over hoe het we ons concept nog aantrekkelijker kunnen maken. Zeker op dat gebied zijn we nog in ontwikkeling.”
Hoe krijg je het voor elkaar om alles in die machines zo vers te houden?
“Doordat we de keten, van productie tot levering, zelf in beheer hebben en deze volledig geoptimaliseerd hebben. We hebben het concept destijds getest in een boerderijwinkel. Toen we wisten wat we nodig hadden zijn we naar een groentesnijder gestapt en hebben we zelf een productiebedrijf gebouwd. Nu maken we de producten elke dag vers. Om 13:00 uur ziet het productiebedrijf de sales van de machines en de voorspelling voor de volgende dag. In de late avond wordt alles geproduceerd en ’s ochtends vroeg rijden we uit. Dat proef je! De salade die wij maken kraakt in de mond van versheid als hij gegeten wordt.”
“Dat proef je! De salade die wij maken kraakt van versheid als hij gegeten wordt.”
We weten nu hoe je idee ontstond, maar hoe werk je zo’n idee uit tot bedrijf?
“Nou ja, er zijn veel ideeën. Ik vind het leuk om te ontdekken of er potentie is. Dat begint met mensen om je heen verzamelen die je zouden kunnen helpen. Met mensen praten over hoe zij het zouden doen. Het geluk: mensen vinden het over het algemeen ook leuk om mee te denken over goede, innovatieve ideeën. Verder spraken we met klanten om erachter te komen waarom mensen ergens voor willen betalen. Waarom komen bezoekers terug? Dat moet je willen snappen als ondernemer. Als je dat steeds beter snapt en daarop in kunt spelen, dan word je succesvol.”
Over jou: wat ontbijt jij zelf eigenlijk?
“Meestal een bakje kwark met wat erin. Muesli en fruit of iets dergelijks.”
Waar sta jij ’s ochtends voor op?
“Ik ben vrij zakelijk in de ochtend. Ik sta op. Ik neem een douche, ontbijt wat en daarna ben ik al snel op weg naar de eerste kop koffie op de zaak.”
Hoeveel mensen werken er nu bij Healthy Fridge?
“Op kantoor zes. In Heteren op de productie zitten er zeven en we hebben vijftien chauffeurs rijden. In totaal dus achtentwintig nu.”
Wat zijn de doelen van dit jaar?
“We zien dat wat we doen werkt en zitten nu in de fase van opschalen. We tweaken ons aanbod per kanaal, maar het doel is om er nu voor te zorgen dat we zo snel mogelijk in heel Nederland aanwezig zijn.”
Wat is tot nu toe jouw grootste succes geweest als ondernemer?
“Ik ben er best trots op dat het gelukt is om een aantal bedrijven op poten te zetten. Ik heb best een simpel mantra: als ik iets doe, wil ik dat het er echt toe doet, dat het leuk is en dat het succesvol wordt. Dat is tot nu toe een aantal keer goed gelukt en dat vind ik gaaf.”
Wanneer is Healthy Fridge succesvol?
“Als het impactvol is. Dus als het landelijk beschikbaar is, vrijwel iedereen het kent en we het echt op grote schaal actief zijn.”
Dus over vijf jaar staan de Healthy Fridges overal?
“Nou ja, er staan meer dan 200.000 snoep- en frisdrankautomaten in Nederland. Dat is een enorm aantal. Wij zijn het alternatief voor deze automaten en moeten er tussenkomen. Als dat bijvoorbeeld alleen op scholen al lukt, is dat al heel waardevol. Nu is de gezonde keuze soms niet eens aanwezig. Wij willen dat de gezonde keuze niet alleen aanwezig is, maar ook makkelijk én lekker is. Daar gaan we voor.”
“Nu is de gezonde keuze soms niet eens aanwezig. Wij willen dat de gezonde keuze niet alleen aanwezig is, maar ook makkelijk én lekker is. Daar gaan we voor.”
Hoe verklaar je dat dat er nu nog niet is?
“Simpel. Als je de markt zijn gang laat gaan, dan hebben zoet, zout en vet een flinke voorsprong op gezonde keuzes. Dat is wat we lekker vinden en het is goedkoop, dus daarmee is nu eenmaal het makkelijkst veel geld te verdienen. Gezond eten kan ook lekker zijn, maar het is gewoon moeilijker te organiseren. Dus als business heb je dan een achterstand en moet je tegen de stroom in.”
Dat is lastig, lijkt me?
“Nou, het tij is wel aan het keren. Er is echt een groeiende groep mensen die zich bewust is van het belang van goed eten. Je hoeft niet meer te verkondigen dat een goede leefstijl effect heeft op je gezondheid, dat zit er bij veel mensen al wel in. Als je daarop inspeelt door middel van slimme techniek en ondernemerschap, dan is er een wereld te winnen.”
Is er een tegenslag geweest die jou het meest is bijgebleven?
“ZTRDG.nl was een bedrijf dat ik oprichtte, wat achteraf te klein opgezet bleek te zijn. Hoe langer we daaraan bleven duwen en trekken, hoe duidelijker het werd dat de basis niet goed was. Het duurde een tijdje voordat we daar onze ogen voor openden. Het besluit om ermee te stoppen, was wel echt heel moeilijk en daar heb ik uiteindelijk wel heel veel van geleerd. Sindsdien organiseer ik wel altijd een schil van mensen om me heen die me dwingen om af en toe goed te reflecteren.”
Is het een uitdaging voor jou om de werk-privé-balans te houden?
“Ja, dat blijft wel lastig. Ik vind mijn werk gewoon heel erg leuk. Thuis is ook leuk en eigenlijk veel belangrijker, maar werk is eigenlijk iedere dag een valkuil die open staat. Als ondernemer is privé en zakelijk daarnaast best met elkaar verweven. Je kunt het niet zomaar uitzetten als je aan je werk denkt. Zeker toen ik de zaak thuis had, liep alles door elkaar heen, dat was toch echt wel moeilijk. Gelukkig houden mijn vrouw en kinderen me wel bij de les. Verder helpen hobby’s er ook bij om los te komen van werk. Dat is goed.”
Wat vind jij van de Jamfabriek als thuisbasis voor jullie bedrijf?
“Het bevalt goed. We moesten hier wel een beetje wennen aan de nieuwheid van het gebouw, maar we zijn erg blij dat het community-denken zo aanwezig is. Verder zijn de faciliteiten echt perfect.”
Heb je nog adviezen voor de community?
“De community heeft ons hiernaartoe getrokken. Elkaar advies geven en ideeën aanreiken, dat is fijn. Dat groeit ook steeds meer heb ik het idee. En als je ziet wat er geregeld wordt om dat te faciliteren, dan is dat top denk ik.”
de gouden tip van René aan de nieuwe generatie ondernemers.“Het is belangrijk dat je doet waar je achter staat en wat jij leuk vindt. Ga vervolgens op zoek naar hoe je daar een business van kunt maken die onderaan de streep volhoudbaar en commercieel is.”
Jouw gouden tip aan de nieuwe generatie ondernemers?
“Het is belangrijk dat je doet waar je achter staat en wat jij leuk vindt. Ga vervolgens op zoek naar hoe je daar een business van kunt maken die onderaan de streep volhoudbaar en verkoopbaar commercieel is.”
meer weten over Healthy Fridge?