Met inmiddels 600 meetstations die live zijn, halen ze 300 keer zoveel meer data binnen dan het KNMI! En met data in eigen beheer is wereldwijde uitrol binnen 5 jaar een reële ambitie. Indien alle Nederlandse akkerbouwbedrijven op basis van weervoorspelling het watergebruik zouden halveren met AgroExact, dan is de milieu-impact een besparing van 132 miljoen liter gasolie en 165 miljoen kuub zoetwater. Het is dan ook geen verrassing dat AgroExact een plek wist te bemachtigen in de top 3 van de B40-award. De Brabant40-award is een fonkelnieuwe Brabantse startup-prijs die de 40 beste startups van dit jaar op een rijtje zet.
Nieuws
Start-up AgroExact in top 3 Brabant40-award
Wij gingen in gesprek met Sven Boogaard, Niek van Andel en Thomas Brocken, de oprichters van het bedrijf AgroExact gevestigd in onze food community Jamfabriek in Den Bosch. Ook spraken we met investeerder en coach Jack de Laat die via het Bossche Investeringsfonds (BIF) nauw betrokken is bij het bedrijf.
Allereerst gefeliciteerd met deze knappe prestatie. Hadden jullie het verwacht?
“Enerzijds zijn we ons wel bewust van de groei die we met AgroExact doormaken. Onze investeerders en partners spelen hier een belangrijke rol in. Zo is onze coach en investeerder vanuit het Bossche Investeringsfonds nauw betrokken bij onze bedrijfsvoering. Ik had niet verwacht dat we in de top 3 zouden eindigen, maar het is zeker een mooie erkenning van ons businessmodel maar vooral ook van de ontwikkelingen die wij als als bedrijf doormaken de afgelopen jaren.” Vertelt Niek van Andel, die ook pitchte in de finaleronden van de B40-award.
“Onze ‘level up’ is dus echt onze innovatieve productontwikkeling achter de schermen die ervoor heeft gezorgd dat we aan de voorkant niet alleen zijn gegroeid in de Nederlandse markt, maar ook internationaal.”
Sven: “Het event heet niet voor niets LEVEL UP en wij hebben in het afgelopen jaar grote stappen weten te zetten die zeker een rol hebben gespeeld; naast de erkenning vanuit individuele boeren krijgen we nu ook erkenning vanuit afnemers, verwerkers en veredelaars. Dit zijn grote partijen uit de agri-sector met internationale activiteiten, waardoor we sinds dit jaar gebruikers hebben mogen verwelkomen uit onder andere België, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Canada. Onze ‘level up’ is dus echt de innovatieve ontwikkeling achter de schermen die ervoor heeft gezorgd dat we aan de voorkant niet alleen zijn gegroeid in de Nederlandse markt, maar ook internationaal.”
“Indien alle Nederlandse akkerbouwbedrijven het watergebruik zouden halveren met AgroExact, dan is de milieu-impact een besparing van 132 miljoen liter gasolie en 165 miljoen kuub zoetwater.”
Het start-up event LEVEL UP gaat ook over impact maken, hoe gaan jullie daar mee om als bedrijf?
Niek: “Impact maken is een belangrijk onderdeel vind ik, zeker in deze tijd. Met AgroExact maken we impact doordat onze gebruikers bijvoorbeeld soms tot wel de helft minder water nodig hebben dan dat ze zonder onze software zouden gebruiken. Dit gaat om bijzonder veel water: als alle Nederlandse akkerbouwbedrijven het watergebruik zouden halveren met AgroExact, bespaart dit de helft van de hoeveelheid diesel ten opzichte van de totale import van diesel uit Rusland naar de EU in 2022. En in hoeveelheid water is dit bijna 4% van de inhoud van het IJsselmeer (4.500 miljoen kuub), dat cruciaal is voor de nationale watervoorziening.”
Jack de Laat, welke groei, zowel bij de ondernemers als de onderneming, is jouw als coach en investeerder met name opgevallen sinds de participatie met BIF?
“De participatie van BIF heeft mede bijgedragen aan de groei van onderneming. Met name de ondernemers zelf zijn met sprongen gegroeid. We hebben ze op jonge leeftijd toch snel bewust kunnen maken van wat ondernemen inhoudt en welke impact ze kunnen maken als bedrijf. Daarnaast staat ze open voor feedback en weten ze dit alle drie snel toe te passen en de praktijk. De ondernemers zelf zijn toch de drijvende kracht achter de onderneming.” Vertelt Jack de Laat, coach en investeerder AgroExact.
Waar staat AgroExact over 5 jaar?
Sven: “Actief in meerdere landen met de beste weersinformatie voor boeren, en andere nieuwe sectoren.”
Jack: “Over 5 jaar staat er een prachtig bedrijf, met een mooie omzet en een gedegen winstplaatje.”